Zuid-Afrika! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lieke Brummelhuis - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lieke Brummelhuis - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lieke

03 Augustus 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

Lieve allemaal,

Hoewel ik niet verwacht had dat ik veel mogelijkheden zou hebben om verhalen te schrijven over mijn verblijf in Zuid-Afrika, hebben we even een tijdje vrij voordat we echt naar de community vertrekken waar de gastgezinnen op ons staan te wachten. Voor degene die even niet weten waar ik mee bezig ben: ik ben met het vrijwilligers project Score Xplore mee om in Zuid Afrika in een plattelands gemeenschap (oftewel, geen blanken aanwezig) sportles te geven op basis scholen, en daarnaast sportmiddagen voor iedereen die wil te organiseren. We zijn met een groep van 6 vrijwilligers vertrokken en we worden begeleid door 2 teamleiders, een Nederlandse (zus Anke) en een Afrikaanse. De afgelopen 3 dagen hebben we vrij luxe in een lodge doorgebracht. Tijdens deze dagen hebben we workshops over cultuurverschillen, communiceren en onze eigen verwachtingen en fears gehad. Erg leuk, veel info gekregen en de groep goed leren kennen. De groep is super, eigenlijk kan iedereen met iedereen goed opschieten. Er was ook tijd voor ontspanning, zoals gister, toen we naar het Apartheitsmuseum in Johannesburg zijn geweest. Daarna hebben we in een traditionele Carnivore gegeten, waar de spiesen met krokodillenvlees, antilope en andere mooie beestjes je non-stop werden aangeboden.
Verder dan het leven op de lodge hebben we nog niet veel van Afrika gezien. Wel even gaan shoppen in een enorme mall, maar dat is ook niet het Afrikaanse leven waar we voor kwamen. Het is hier trouwens overdag heerlijk weer, lekker zonnetje en rond de 20 graden. Maar ’s nachts is het freezing koud,en het slapen in een blokhut helpt daar niet bij. Ik begin er nu aan te wennen maar de eerste nachten heb ik serieus met een legging, een joggingbroek, 2 paar sokken, 3 t-shirts, een fleece trui, een muts en handschoenen en 2 dekens geslapen. En dan nog met bevroren tenen wakker worden...
We gaan zo nog lunchen me z’n allen in de enorme mall waar ik nu zit. Heb trouwens meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn aller aller laatste werkpuntje voor voorlopig af te ronden: het checken van een proefdruk van een artikel. En dan vertrekken we van deze mall in Pretoria (daar in de buurt hebben we tot nu toe dus gezeten) naar Marapyane, een community van zo’n 20.000 mensen op 2 uur rijden afstand verder de hoogvlakten op. Het plan is dat we dan de community members die zich inzetten voor Score daar ontmoeten, en ook onze gastgezinnen. Vanavond dus voor het eerst eten bij het gezin (we hebben al kennis gemaakt met de maispap die we iedere ochtend zullen krijgen) en ook daar slapen. De komende 2 weken bestaan uit heel veel les geven, community sports en tournooien organiseren. We gaan in groepen van 2 de lessen verzorgen op de basisscholen. Erg fijn, omdat je met z’n 2en meer weet, het heel gezellig is en ook gemakkelijker is om grote groepen te begeleiden. Verder zullen we ook deelnemen aan culturele activiteiten zoals weven (beadswork) en meegaan met het leven van het gastgezin, zoals naar de kerk gaan. Ik ben erg benieuwd, en heb er heel veel zin in. Maar nu, tijd om te gaan. Misschien over 2 weken nog een bericht, en anders als ik weer thuis ben.

Veel liefs!

Lieke

  • 03 Augustus 2008 - 13:59

    Bas:

    He zussie, dat klinkt prima. Als start enkele dagen verblijven in een lodge in Z-A. Terwijl jij bevriest smelt ik 's avonds bijna weg als ik de airco niet aanzet: 30 graden 's nachts :-)

    Veel plezier en succes met lesgeven,
    Bas

  • 03 Augustus 2008 - 14:17

    Froukje:

    Ha Lieke,

    Leuk om iets van je te horen! (ik heb mijn emailadres zelf al aangepast, mocht je weer een mailtje hebben ontvangen met het bericht dat ik een ander emailadres heb ;)). Veel plezier in de Afrikaanse rimboe en ik ben benieuwd of ik veel ga herkennen van de verhalen waarmee je straks thuis komt!

    Liefs Froukje

  • 05 Augustus 2008 - 14:41

    Samy:

    Heeeee lieve chica,
    Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen en het goed naar je zin hebt! Ben heel benieuwd wat je van het project vindt! Ga lekker genieten en vier ook een beetje vakantie. Als ik 15 aug in het vliegtuig naar Verweggistan zit, laat ik je weten waar op de wereld ik terecht ben gekomen.

    Dikke kus en hazje, Sanne

    p.s. Doe Marinke maar de groeten van me, haha

  • 10 Augustus 2008 - 13:00

    Vincent:

    Hey Lieke, Leuk om te lezen dat jij nu in ZA bent. Klinkt leuk! Dat het er s'nachts koud is, had ik je ook wel kunnen vertellen, ben er niet voor niets weggevlucht:) Succes met je project en hopelijk heb je nog een keer tijd om een berichtje achter te laten.

    Kus, Vincent

  • 16 Augustus 2008 - 10:31

    Paul Bruinen:

    ben benieuwd naar de rest van het verhaal. spannend

    groeten Paul


  • 17 Augustus 2008 - 11:43

    Ruth:

    Hey dame! Hoe is het daar? Vind je het niet een heerlijk land? Ik ben benieuwd naar al je spannende en vooral enthousiaste verhalen, dus een roseetje na de zomer doen?!! Veel plezier, geniet er van!

  • 18 Augustus 2008 - 10:37

    Lieven:

    Liekje! Leuk om wat van je te lezen! Succes met je lessen. Tot volgende week. X.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 September 2008

Een dag in Marapyane

24 Augustus 2008

Dag 1 in de community

03 Augustus 2008

Zuid-Afrika!

01 Januari 2008

Laatste avonturen

21 December 2007

Backpacken!
Lieke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 30778

Voorgaande reizen:

02 Juni 2017 - 22 Juni 2017

Biking in Canada

01 Oktober 2007 - 30 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: